دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش:

شورای عالی آموزش و پرورش، نشانه‌ای از فرهیختگی و درک بالای دلسوزان کشور است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اصالت، استقلال و اتقان مصوبات این شورا را سرمایه‌های آن عنوان کرد و گفت: شورای عالی با قدمتی ۱۲۷ ساله، سرمایه بزرگ ملت است.

محمود امانی در مراسم یکصد و دومین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، یکی از نشانه‌های رشد ملت را تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش دانست و افزود: این نهاد توسط مجلس شورای ملی در سال 1300 تاسیس شد هرچند به طور غیر رسمی انجمن معارف ۱۲۷ سال پیش يعني در سال 1275 شکل گرفت و اکنون اين شورا سرمایه بزرگ ملي است.

امانی اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نشانه‌ای از فرهیختگی، درک بالای دلسوزان کشور و زمينه ساز رشد فرزندان اين سرزمين است.

وی با اشاره به اینکه شورا سه سرمایه اصلی دارد ادامه داد: سرمایه اول اصالت است که تاریخچه طولانی و بزرگان شورا را در خود گنجانده است.

امانی اصالت شورای عالی را یک امر واقعی و نه امری زبانی و بیانی دانست و عنوان کرد: توجهی که نهاد قانونگذار کشور به ارتقای جایگاه این شورا داشته قابل توجه است.

امانی دومین سرمایه شورای عالی را «استقلال» آن دانست که منشاء خدمات ارزنده اي بوده و اظهار کرد: يكي از خدمات آن به نظام آموزش و پرورش كشور، تصویب سند تحول بنیادین در دوره‌ای بود که در طول ۱۲ سال ۷ وزیر و ۵ سرپرست تغییر کرد.

وی سومین سرمایه شورای عالی را «اتقان مصوبات شورای عالی» دانست و گفت: اگر مصوبات شوراي عالي متقن نباشد کاری پیش نمی‌برد. براي اين كار بايد از فرآیندهای علمی، پژوهشي و كارشناسي شده، استفاده نمود و کار را به درجات بالا رساند چرا که شتابزده عمل کردن باعث ناپختگی كارها مي شود.


 

امانی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نمونه‌ای از کار متقن قوی و درجه بالا و باکیفیت شوراي عالي آموزش و پرورش است، تاکید کرد: این سند مشهورترین سند تحول در کشور است که به اجرای آن در کل نظام توجه شده و منشاء تحرکات فراوانی بوده است.

وی اظهار کرد: اگر در بعضی نقاط کشور وضعیت به گونه‌ای است که در مایحتاج اولیه زندگی نیازمند رسیدگی هستند، باید عمل به بدیهیات را لازمه کار قرار داد از جمله فضای آموزشی مناسب، معلم مناسب و نظام تثبيت شده مدیریتی را حاکم نمود تا این مناطق به جایگاه بالايي برسند.

امانی در پایان با اشاره به اینکه در ادامه سند تحول بنیادین مصوبات دیگر هم در شورای عالی به تصویب رسیده که هریک نمونه مصوبات متقن اين شورااست، افزود: یکی از مصوباتي که در مدارس در دست مدیران است، نسخه آیین نامه اجرایی مدارس است که سه سال پیش ابلاغ شده است. عمل به آیین نامه اجرايي مدارس به طور واقعی مدارس را به درجه بالایی از اجرای سند رهنمون می‌کند.

در این مراسم دكتر محي الدين بهرام محمديان دبيركل سابق شوراي عالي آموزش و پرورش در خصوص ظرفیت های بالقوه شورای عالی و سیر تکامل این شورا نکاتی را بیان كردند.

در ادامه اين مراسم مهندس هادي عزيززاده يكي ديگر از دبيران كل سابق شوراي عالي آموزش و پرورش در خصوص مدرسه محوری، واگذاری اختیارات به مدارس، تسهیل سازمان امور اداری و حفظ استقلال شورا، فلسفه اعضای شوراي عالي آموزش و پرورش، چابک سازي بدنه وزارت آموزش و پرورش، پژوهش محور شدن و اهميت مطالعات راهبردی حوزه وزارت و شورای عالی، تعریف نقش اولیا، مربیان و دانش آموزان در مصوبات شورای عالی، تاثير ویژگی های نسل جدید بر سبک مدیریت مدارس و محتوای درسی نکاتی بیان كردند.

دكتر بهجت پور ديگر سخنران اين مراسم اهمیت شورای عالی در جهت دهی به سبک تربیتی و زندگی دانش آموزان در راستای تسهیل،تسریع و تکمیل مسیر درست زندگی مطالبي را عرضه نمودند.

لازم به ذكر است در اين مراسم كه با حضور اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش، مديران مدارس و صاحب نظران حوزه تعليم و تربيت كشور برگزار شد از 8 نفر از مديران و معاونان مدارس كه بيشترين حضور فعال و موثر در نشست ها و دوره هاي علمي، پژوهشي، آموزشي و تربيتي دبيرخانه شوراي عالي داشتند، تشكر و قدرداني به عمل آمد.